Obraz jest najszybszym sposobem komunikacji. Dzieje się tak, ponieważ ludzki mózg o wiele lepiej radzi sobie z przyswojeniem treści wizualnych niż ze zrozumieniem komunikatów tekstowych czy werbalnych. W ciągu zaledwie 1/10 sekundy wie już wszystko, na temat oglądanego obrazu. Dlatego praktycznie od samego początku istnienia marketingu, czerpie on garściami z tej naturalnej zdolności człowieka, wykorzystując ją również do projektowania opakowań, dla różnego rodzaju produktów.
Twierdzenie, że konsumenci kupują przede wszystkim oczami, nie jest zatem żadnym marketingowym mitem. Jest to prawda, która niestety stanowi podstawy dla szeregu wyzwań, przed jakimi stoi każdy projektant opakowań. W wielu branżach przemyślany i efektowny branding opakowań jest jednym z głównych czynników, który wpływa na wybór danego produktu przez konsumentów.
Opakowania w marketingu
Dlaczego opakowania w marketingu są tak ważne? Główną przyczyną jest olbrzymia konkurencja na rynku. Dzisiaj mamy do wyboru wiele produktów, które są do siebie podobne. Największą rywalizację spotykamy w branży FMCG (produkty szybkozbywalne). To tutaj atrakcyjność opakowania świadczy często o tym, że sięgamy po dany produkt.
Zazwyczaj w trakcie zakupów w marketach skanujemy wzrokiem półki i jeśli jakieś opakowanie skutecznie przykuje nasz wzrok, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że po nie sięgniemy i zabierzemy ze sobą produkt, który się w nim znajduje. Za pomocą atrakcyjnych i funkcjonalnych opakowań producent tworzy tzw. efekt aureoli (inaczej efekt halo), który wyrabia w konsumencie przeświadczenie, że opakowanie, które jest wysokiej jakości, musi zawierać w sobie równie wartościowy produkt.
Kartonowe opakowania reklamowe
Nie dziwi więc zatem to, jak wiele firmy inwestują w branding opakowań. Działania w tym zakresie nie są łatwe. Współczesny konsument widział już wiele, dlatego projektant opakowań musi przede wszystkim go zaskoczyć i zafascynować. Z tego powodu coraz częściej popularność zyskują opakowania nieszablonowe, o różnych kształtach i ciekawej kolorystyce. Za projekt opakowań odpowiedzialny jest sztab ludzi, którzy muszą zadbać nie tylko o szatę graficzną, ale także o jak najbardziej funkcjonalną konstrukcję opakowania.
Do najpopularniejszych materiałów używanych do tworzenia pudełek dla różnego rodzaju produktów jest tektura. Wynika to z prostego faktu, kartonowe opakowania reklamowe są tanie w produkcji, mogą przybierać dość zróżnicowane kształty i mogą być pokrywane drukiem zarówno offsetowym, jak i fleksograficznym.
Co najważniejsze, mogą być stosowane praktycznie we wszystkich branżach. A przy okazji są produktami nadającymi się do recyklingu i najczęściej również produkowanymi z materiałów z odzysku, co w erze powszechnej ekologizacji, spotyka się z przychylnym nastawieniem konsumentów.
Artykuł sponsorowany
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...