Polacy coraz chętniej dokonują transakcji wykorzystując różnego rodzaju karty płatnicze – w tym także karty lojalnościowe – choć rośnie też popularność kart podarunkowych. Czym różnią się wspomniane dwa rodzaje kart?
Czym jest karta podarunkowa?
Kartą podarunkową, lub inaczej prezentową, można zapłacić za zakupy w danym sklepie. Jest to więc rodzaj karty płatniczej, lecz nie kredytowej, a przedpłaconej. Oznacza to, że transakcje są autoryzowane tylko do wysokości salda rachunku, który zasila się, kupując kartę.
Jak sama nazwa wskazuje, karta podarunkowa jest formą uniwersalnego prezentu. Coraz częściej różne firmy mają w swojej ofercie, poza zwykłymi produktami, również karty prezentowe, które klient może wykorzystać na dowolny asortyment. Najczęściej są to karty o z góry określonej wartości, choć czasem klient ma też możliwość zasilenia karty wybraną przez siebie kwotą, a sklep ustala jedynie minimalną i maksymalną wysokość środków.
Kartą podarunkową można zwykle płacić w sklepach stacjonarnych, a także w sklepie internetowym. Podczas zakupów online należy podać np. numer karty lub numer PIN umieszczony na rewersie. Niektóre firmy oferują karty prezentowe o nieograniczonej ważności, ale w większości przypadków środki należy wykorzystać do konkretnej daty.
Czym jest karta lojalnościowa?
Karta lojalnościowa daje z kolei szereg korzyści osobom, które przystąpią do programu lojalnościowego danej firmy. Dla firm jest to narzędzie marketingowe, które pomaga budować i podtrzymywać relacje z klientami. Pozwala dotrzeć z ofertą do regularnych klientów, a z drugiej strony daje firmie wgląd w ich nawyki zakupowe (m.in. jak często, gdzie i za ile robią zakupy), dzięki czemu mają możliwość lepszego dopasowania oferty do potrzeb klienta.
Na jakie benefity mogą liczyć posiadacze kart lojalnościowych? Zależy to od konkretnego programu lojalnościowego, ale z reguły karty pozwalają oszczędzać podczas zakupów, zwykle tym więcej, im więcej się kupuje. Najczęściej w programach lojalnościowych za wydane pieniądze klient dostaje punkty, które potem może wymienić na nagrody lub rabaty na kolejne produkty. Często też ma dostęp do specjalnych promocji, z których nie mogą skorzystać osoby nieposiadające karty lojalnościowej. Posiadacze karty mogą także mieć priorytet w dostępie do pewnych usług czy produktów.
Bywa też, że przystępując do programu dostaje się jednorazowy powitalny rabat. W innych przypadkach posiadacze kart mogą liczyć na darmową dostawę przy zakupach w sklepie internetowym, możliwość wzięcia udziału w loterii z atrakcyjnymi nagrodami, czy dodatkowe upominki z różnych okazji.
Karta lojalnościowa jest zwykle imienna i może z niej korzystać tylko ta osoba, na którą została wystawiona. Przystąpienie do programu lojalnościowego niemal zawsze jest darmowe, ale bywa, że klient musi spełnić określone warunki, żeby móc to zrobić (np. zrobić zakupy za określoną kwotę minimalną).
TchiboCard – przykład programu lojalnościowego
Korzyści, jakie daje uczestnictwo w programie lojalnościowym najłatwiej dostrzec na konkretnym przykładzie. Takim jak choćby TchiboCard, czyli darmowa karta lojalnościowa Tchibo (więcej informacji na: https://www.tchibo.pl/-c400016965.html), którą może otrzymać każdy. Ma ona wiele zalet, z których większość klient odczuwa już od pierwszych zakupów.
TchiboCard to między innymi:
- Darmowa dostawa ze sklepu internetowego, bez względu na kwotę zamówienia;
- Rabaty na dowolnie wybrane przez klienta produkty (im więcej klient wydaje na zakupy, tym więcej dostaje punktów lojalnościowych, które może później wymienić na zniżki);
- Ceny promocyjne TchiboCard, czyli kilka atrakcyjnych, nowych produktów co tydzień do kupienia w niższej cenie;
- Możliwość zbierania pieczątek na mobilnej CoffeeCard przy zakupie dowolnej kawy z baru kawowego, a po uzbieraniu dziesięcu stempli – otrzymania jedenastej kawy w prezencie
- Oferty na szybsze zbieranie punktów lojalnościowych i sezonowe kupony rabatowe;
- Niespodzianka z okazji urodzin, z której można skorzystać tak w sklepach stacjonarnych Tchibo, jak i na tchibo.pl.
- Cotygodniowe promocje kawowe na dowolne kawy i kapsułki Cafissimo
- Możliwość zbierania 10 razy więcej punktów lojalnościowych po zakupie ekspresu do kawy Esperto
Artykuł sponsorowany
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...