Nie jest tajemnicą, iż największą grupę wśród klientów kupujących nowe auta są firmy. Odpowiadają one za blisko 70% zakupów co w 2019 roku oznaczało ponad 390 tys. sprzedanych aut zarówno osobowych jak i lekkich dostawczych do 3,5 t. Taki podział rynku sprawia, iż firmy są bardzo pożądanym klientem, który decydując się na zakup floty może liczyć nie tylko na szeroki wybór aut, ale również atrakcyjne ceny oraz dogodne warunki finansowania. Na co warto zwracać uwagę podczas flotowych zakupów?
Określ segment kupowanych aut
Każda firma średniej wielkości posiada określoną strukturę zatrudnienia. I tak na szczycie tejże struktury jest zarząd, nieco niżej kadra kierownicza i na samym dole pracownicy np. handlowcy. Dla każdej z tych grup przeznaczone są inne auta. Właściwy ich dobór to pierwszy krok na drodze do stworzenia floty, która będzie dopasowana do potrzeb osób na różnych stanowiskach. Jeśli zatrudniamy np. młodych kierowców o autach dopasowanych do ich umiejętności można przeczytać na Startmoto.pl. Każdy fleet manager musi tak dobrać pojazdy, aby z jednej strony były one funkcjonalne, a z drugiej nie generowały zbyt wysokich kosztów. Jednym ze sposobów na to jest wybieranie aut w ramach jednej grupy motoryzacyjnej. Do największych od lat należą Volkswagen Auto Group, BMW Group, Dailmer AG, PSA Groupe. Jeśli planujemy zakup zarówno samochodów premium, jak i dostawczych nasz wybór siłą rzeczy będzie ograniczony.
Wybierz auta pod kątem uniwersalności
Zakup samochodu to z pewnością bardzo miły moment pod warunkiem, że wybieramy je dla siebie. Jeśli dokonujemy zakupu w imieniu firmy, musimy kierować się przede wszystkim jej interesem. A tu kluczowe są koszty zakupu, eksploatacji, ubezpieczeń itd. Bardzo często autom firmowym zarzuca się, iż nie są nadmiernie wyposażone. To celowy zabieg, który ma na celu zmniejszenie ich ceny. Hurtowy zakup wielu takich samych pojazdów jest o wiele korzystniejszy cenowo, szczególnie w przypadku firm transportowych. Dużo informacji na ten temat można znaleźć na Trans-moto.pl. Poza autami dla członków zarządu, które pełni funkcję reprezentacyjną, pozostałe służą jako narzędzie pracy i tak należy od nich podchodzić.
Optymalna forma finansowania
Do wyboru mamy zazwyczaj trzy formy finansowania: kredyt, leasing oraz wynajem długoterminowy. Każda z nich różni się przede wszystkim kosztami, ale również okresem trwania umowy oraz korzyściami podatkowymi. Nie należy zapomnieć, iż zakup 30-50 czy 100 aut oznacza, iż łączna ich wartość może wynieść nawet kilka milionów złotych. Płacone od tej wartości raty mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie bez względu na to, w jakiej kondycji znajduje się firma. Dlatego tak ważne jest dobre skalkulowanie umowy finansowania, która uwzględniać będzie np. sezonowość branży, w której działa dana firma.
Artykuł partnera
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...