Nowości

Outsourcing usług magazynowych

Nie da się ukryć, że pandemia wstrząsnęła gospodarką. Okresowe ograniczenia w działalności gospodarczej spowodowane potrzebą ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, jak również całkiem zrozumiałe obawy klientów przed wychodzeniem w miejsca publiczne, pozbawiły wiele przedsiębiorstw dochodów, a wiele osób - pracy. Jest jednak jedna branża, która przeżyła w tym czasie bezprecedensowy wzrost: e-commerce. Na jej rozwoju zyskują też dostawcy usług wspierających handel online, na przykład logistyki magazynowej i transportowej. Statystyki zbierane przez operatora platformy e-handlowej Shoper wskazują na znaczny wzrost liczba sklepów internetowych korzystających z tego systemu, jak również liczby składanych w nich zamówień i obrotów. Wzrosty w porównaniu do 2019 roku były różne, zależnie od branży, ale były zauważalne we wszystkich sektorach, w niektórych osiągając prawie sto procent, a w kategorii delikatesy nawet kilkaset procent. Nie powinno to być zaskoczeniem: w obliczu wspomnianych trudności z jakimi borykał się handel tradycyjny, e-commerce stało się sposobem na zrobienie zakupów dla jednych i na utrzymanie dochodów i kontaktu z klientami dla innych. Jest to też potencjalnie sposób na zarobek dla osób, które musiały zarzucić dotychczasową działalność lub straciły pracę. Rynek e-commerce rozwija się więc wyjątkowo szybko, co może być dla przedsiębiorstw e-handlowych szansą, ale też wiąże się z ryzykiem. Gwałtowny wzrost liczby zamówień i konieczność ich realizacji w krótkim czasie może być wyzwaniem dla nieprzygotowanego sklepu. Konieczny może być wynajem powierzchni magazynowej do składowania większych zapasów towarów, zatrudnienie dodatkowych pracowników, zawarcie nowych umów na świadczenie usług z operatorem logistycznym zdolnym do obsłużenia większej liczby przesyłek. Sklep, który nie jest w stanie szybko rozwinąć logistyki magazynowej i transportowej naraża się na opóźnienia i pomyłki w realizacji zamówień, a co za tym idzie, utratę przyszłych klientów. Posiadanie własnego magazynu i pracowników ma swoje zalety, ale w przypadku małych i średnich sprzedawców, lepiej może sprawdzić się przekazanie logistyki magazynowej w ręce zewnętrznej firmy logistycznej, która dysponuje większymi mocami przerobowymi, nowoczesnymi systemami i doświadczeniem.

Fulfillment - outsourcing logistyki magazynowej

Fulfillment to kompleksowy outsourcing usług magazynowych dla e-commerce. Sklep internetowy korzystający z usług magazynowych i obsługi logistyki w tym modelu nie musi posiadać własnego magazynu, pracowników itp. Zamiast tego podpisuje umowę z operatorem logistycznym, który zajmuje się organizacją wszelkich procesów magazynowych i logistyki, od przyjęcie towarów na magazyn i ich przechowywania, przez kompletację i pakowanie zamówień, aż po spedycję. Operator logistyczny zajmuje się wykonywaniem następujących usług na rzecz klienta z branży e-commerce:

Odbiór dostaw i przyjęcie towaru. Przedmioty, które klient wystawia do sprzedaży w swoim sklepie są dostarczane z zakładu produkcyjnego lub hurtowni do magazynów operatora, gdzie zostają przyjęte na stan magazynowy. Dzięki integracji systemów elektronicznych, których używa magazyn i sklep internetowy, produkty te mogą zostać automatycznie dodane do zasobów sklepu internetowego.

Magazynowanie. Esencją usług magazynowych jest oczywiście przechowywanie przedmiotów. Powierzenie tego aspektu procesów magazynowych doświadczonemu operatorowi logistyki przynosi kilka korzyści. Po pierwsze, dostawca usług z zakresu logistyki będzie dysponował znacznie bardziej rozbudowaną infrastrukturą - większą ilością powierzchni magazynowej, większą liczbą pracowników i sprzętu, niż mógłby posiadać niewielki sklepu e-commerce w ramach własnego magazynu. Po drugie, operator logistyczny ma nie tylko własne magazyny, ale także fachową, wyszkoloną, doświadczoną kadrą i dopracowane standardy pracy. Dobre zaplanowanie pracy magazynu usprawnia procesy i podnosi jakość usług magazynowych. Na przykład lepsze zaplanowanie przestrzeni magazynowej pozwala na łatwiejsze dotarcie do najpopularniejszych produktów i dzięki temu szybsze wyekspediowanie ich w drogę do nabywcy.

Obsługa zamówień. Ten aspekt usług magazynowych jest w dużym stopniu specyficzny dla branży e-commerce i obejmuje kompletację zamówień oraz pakowanie produktów. Tu również kluczowa dla sprawnego świadczenia usług magazynowych tego typu jest integracja systemów informatycznych, z których korzysta sklep i magazyn. Dzięki temu, gdy tylko klient złoży zamówienie na stronie sklepu, magazyn automatycznie otrzymuje powiadomienie o złożeniu zamówienia i pracownicy operatora mogą natychmiast przystąpić do jego kompletacji: ściągają potrzebne produkty z półek i pakują przesyłkę. Odpowiednie zaplanowanie pracy, organizacja przestrzeni magazynowej i przeszkolenie pracowników gwarantuje szybkie wykonanie tych zadań i zmniejszenie liczby pomyłek przy realizacji zamówień. Korzyści widać także w procesie pakowania. Dostawca usług magazynowych działa na dużą skalę, dzięki czemu ma większą siłę nabywczą i może obniżyć koszty stałe dzięki ekonomii skali. W kontekście pakowania oznacza to, że opakowania mogą być kupowane taniej, ale także, że są lepszej jakości - lepiej dopasowane do wysyłanych produktów, trwalsze, a w razie potrzeby bardziej estetyczne i ekologiczne - ponieważ operator może dysponować większym wyborem zróżnicowanych materiałów opakowaniowych, odpowiadających różnym towarom i różnym potrzebom klientów.

Wydanie towaru i dostawa. Spakowane przesyłki są przekazane do doręczenia. Jeżeli firma zajmująca się dostarczaniem usług magazynowych w modelu fulfillment jest operatorem logistycznym (co jest powszechną praktyką), to ma do dyspozycji nie tylko własne magazyny, ale także flotę pojazdów dostawczych i zorganizowaną sieć dystrybucji. Pozwala to zmniejszyć tarcia na linii magazyn - kurier i przyspieszyć proces wysyłki zamówień, co jest bardzo ważne dla klientów e-commerce. Dostawca usług magazynowych w modelu fulfillment będzie jednak miał też umowy z innymi spedytorami, więc jeżeli potrzebna jest na przykład wysyłka za granicę albo klient życzy sobie żeby zamówienie dostarczał konkretny operator logistyczny, to również nie ma z tym problemu.

Usługi dodatkowe. Obok procesów magazynowych i logistyki operator może też świadczyć szereg dodatkowych usług, takich jak etykietowanie, obsługa zwrotów (dzięki czemu towary wracają wprost do magazynu, z którego mogą ponownie trafić do sprzedaży), czy dołączanie ulotek i dokumentów (takich jak faktury, formularze zwrotu, etykiety nadawcze) oraz tych związanych z obsługą klienta biznesowego.

Outsourcing logistyki magazynowej - korzyści

Outsourcing procesów magazynowych pozwala przede wszystkim ograniczyć koszty stałe, na które składa się wynajem powierzchni magazynowych, zatrudnienie pracowników obsługujących magazyn i przygotowujących zamówienia oraz opłacenie usług kurierskich. Operator usług magazynowych działa na dużą skalę, co z jednej strony pozwala obniżyć koszty stałe, a z drugiej daje mu możliwości udostępnienia w klientom dodatkowej przestrzeni magazynowej i usług kiedy ta staną się potrzebne... na przykład kiedy globalna pandemia spowoduje gwałtowny wzrost obrotów w e-commerce. Outsourcing procesów magazynowych i logistyki uwalnia też managera e-commerce od konieczności zawierania i monitorowania umów z pracownikami, z operatorem logistycznym (a raczej kilkoma), na zakup opakowań, na wynajem powierzchni magazynowej, które zastępuje jedna umowa z operatorem. Dzięki efektowi skali można skorzystać na optymalizacji logistyki, obniżyć koszty i przyspieszyć wysyłkę zamówień.

Artykuł partnera

Zobacz