CAT to skrót od nazwy „Computer Aided Translation”, czyli „tłumaczenie wspomagane komputerowo”. Dziwne by wręcz było, aby w XXI wieku, gdy elektronika jest na tak wysokim poziomie, a pomoc ze strony maszyn towarzyszy nam we wszystkim, tłumacz nie mógł uzyskać podobnej pomocy w swojej pracy. CAT to programy komputerowe, stworzone właśnie po to, by usprawniać cały proces tłumaczenia. Nie chodzi rzecz jasna o żaden automat – one ułatwiają człowiekowi pracę, jednak nie wykonają jej za niego, ponieważ dotychczas nie udało się stworzyć żadnego mechanizmu, który byłby w stanie tak idealnie wyłapywać choćby niuansów w tekstach, jak może to zrobić wykształcony człowiek. W jaki sposób CAT pomaga tłumaczowi? Między innymi dzieli tekst na segmenty, tworzy i korzysta z pamięci tłumaczeniowych, potrafiąc znaleźć odniesienie do tego, czym już kiedyś tłumacz się zajmował, a także służy pomocą lingwistyczną w postaci wgranych glosariuszy.
CAT a biuro tłumaczeń
Skoro CAT przydaje się jednemu tłumaczowi, to dzięki temu usprawnia również pracę całego biura! Dzięki możliwości podziału zleceń, jest w stanie tak rozdzielić pracę, by nad jedną rzeczą mogło pracować kilka osób. Wyraźnie skraca to czas ukończenia tłumaczenia, a w dodatku umożliwia także korzystanie ze wsparcia osób z zewnątrz – CAT jest w stanie wysłać pamięć tłumaczeniową do tłumacza zewnętrznego, co umożliwia stałą kontrolę nad powstającym tekstem. To ważne, bowiem dzięki temu wszyscy tłumacze danego biura, pracujący nad tym samym zleceniem, używają tych samych zwrotów i słów, tworząc spójny, łatwo zrozumiały tekst.
Z uwagi jednak na to, warto dodać radę dla klientów – wszystkie swoje materiały, tworzące jakąś spójną całość warto oddać do jednego biura, gdyż dzięki temu można być pewnym, że będą ze sobą skorelowane. To szczególnie ważne w przypadku firm, które wymagają tłumaczeń wysoce specjalistycznych dokumentów – aby wszystkie mogły być jednolite, konieczne jest skorzystanie z usług jednego biura, posługującego się po prostu pomocą w postaci narzędzia CAT.
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...