Marketing automation to obszar marketingu, który odpowiada za automatyzację działań, które do tej pory były wykonywane ręcznie przez marketerów. Do takich działań można zaliczyć m.in. e-mail marketing, social media marketing lub content marketing. Wykonywanie działań marketingowych ręcznie jest dobrym rozwiązaniem, pod warunkiem, że nie musimy obsługiwać zbyt dużej ilości klientów. W przypadku nadmiaru pracy nie istnieje możliwość obsłużenia wszystkich kanałów marketingu w należyty sposób. Rozwiązaniem takiego problemu jest właśnie marketing automation, który umożliwia zautomatyzowanie wszystkich działań na podstawie określonych wytycznych. Mówiąc innymi słowy, automatyzacja marketingu polega na gromadzeniu wartościowych danych na temat klientów w celu wsparcia sprzedaży. W tym celu wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia, które bazują na zebranych wcześniej danych transakcyjnych, deklaratywnych oraz behawioralnych klienta.
Czym są dane transakcyjne, deklaratywne oraz behawioralne?
Wymienione wyżej dane są podstawą dla prowadzenia działań z zakresu automatyzacji marketingu. Dane deklaratywne to m.in. informacje, które użytkownik podaje dobrowolnie, np. poprzez wypełnienie ankiety na naszej stronie internetowej lub poprzez zapisanie się do naszej bazy mailingowej.
Jeśli chodzi o dane transakcyjne, obejmują one zbiór wszystkich informacji o dokonanych przez użytkownika transakcjach, z uwzględnieniem ich ilości, rodzaju oraz wartości.
Ostatnim typem danych są dane behawioralne klienta. Tym mianem określa się wszystkie zachowania klienta powiązane z naszym biznesem. Do danych behawioralnych można zaliczyć na przykład aktywność klienta na naszej stronie internetowej czy częstotliwość korzystania z naszych usług.
Dobra znajomość danych behawioralnych umożliwia poznanie konkretnych zainteresowań i potrzeb potencjalnego klienta, dlatego też korzystanie z takich danych jest niezwykle ważne w przypadku automatyzacji marketingu.
Jakie są główne funkcjonalności marketing automation?
Oprogramowania do automatyzacji marketingu dostępne na rynku niosą ze sobą ogromną ilość różnych funkcjonalności. Poszczególne narzędzia różnią się od siebie w wielu kwestiach, jednak większość z nich posiada kilka podstawowych, wspólnych możliwości, które można wykorzystać do skutecznej automatyzacji marketingu. Charakterystyczne funkcjonalności narzędzia do marketing automation to:
- CRM - marketing automation uznawany jest za doskonały obszar do współpracy dla działów sprzedaży oraz marketingu. W związku z tym narzędzia do automatyzacji marketingu wyposażone są w moduł CRM, który służy do gromadzenia wszelkich danych marketingowo-sprzedażowych.
- Monitorowanie zachowania użytkowników na stronie internetowej naszego przedsiębiorstwa - jest to niezwykle przydatna funkcjonalność, która pozwala na identyfikację zachowań użytkowników naszej strony internetowej. Mogą to być zarówno nowi użytkownicy, którzy anonimowo przeglądają naszą stronę oraz nasi stali klienci. Na podstawie monitorowania zachowań użytkowników, możemy określić potrzeby naszych potencjalnych klientów, aby łatwiej dostosować odpowiednią dla nich ofertę.
- Zaawansowana analityka - jest to funkcjonalność, która umożliwia analizowanie oraz wyciąganie odpowiednich wniosków z prowadzonych kampanii marketingowych.
Ponadto do istotnych funkcjonalności takiego oprogramowania można zaliczyć m.in. landing page, e-mail marketing, formularze i pop-upy, powiadomienia push i wiele innych. Jeżeli poszukujesz agencji, która obsłuży za Ciebie narzędzia do marketing automation to zapoznaj się z ofertą agencji Digitalk: https://digitalk.pl/uslugi/e-mail-marketing-i-marketing-automation/ .
Jakie korzyści płyną z automatyzacji marketingu?
Automatyzacja marketingu jest procesem niezbędnym w przypadku ogromnych przedsiębiorstw, które obsługują wielu klientów. W takiej sytuacji niemożliwe jest ręczne prowadzenie działań marketingowych na odpowiednim poziomie. W takich sytuacjach wykorzystanie marketing automation jest rozwiązaniem koniecznym.
Do podstawowych korzyści automatyzacji marketingu można zaliczyć:
- Oszczędność pieniędzy oraz czasu - szacuje się, że wykorzystanie automatyzacji marketingu, pozwala obniżyć koszty działań marketingowych o 12%.
- Rozbudowywanie bazy klientów oraz zwiększanie jej jakości.
- Regularne pozyskiwanie nowych klientów.
- Dostosowywanie kampanii reklamowych w oparciu o zgromadzone dane transakcyjne, behawioralne oraz deklaratywne
- Usprawnienie procesów sprzedażowych.
Jak widać, korzystanie z automatyzacji marketingu, niesie ze sobą szereg różnego rodzaju korzyści. Trudno wyobrazić sobie duże, prężnie działające przedsiębiorstwo, które nie korzysta z takiego rozwiązania.
Na rynku istnieje wiele firm, które oferują kompleksowe rozwiązania z zakresu automatyzacji marketingu. Każda z takich firm posiada specjalne oprogramowanie, które wyposażone jest w szereg różnego rodzaju funkcjonalności pomagających w skutecznym prowadzeniu działań marketingowych. Najczęściej automatyzacja marketingu wykorzystywana jest w przypadku firm świadczących usługi z zakresu branży e-commerce, jednak marketing automation można zastosować również w wielu innych, bardzo popularnych branżach. Z takiego rozwiązania chętnie korzystają również na przykład biura podróży.
Artykuł partnera
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...