Zarządzanie energią cieplną jest często zapominanym elementem uzyskania efektywności. Przykładowo, ciągłe wychładzanie budynku i późniejsze mocne ogrzewanie wymaga więcej wykorzystanego paliwa niż w przypadku utrzymywania stałej temperatury. W różnych godzinach w ciągu dnia optymalna temperatura nie jest zawsze taka sama. Uzyskanie znaczących korzyści w przypadku efektywności energetycznej nie jest łatwe, ale można to osiągnąć, stosując skuteczny system do zarządzania energią cieplną. W artykule zostaną przedstawione trzy podstawowe informacje, które dotyczą konkretnego systemu z tej dziedziny.
Zarządzenie energią a białe certyfikaty
Uzyskanie białych certyfikatów wymaga konkretnych modernizacji do poprawienia efektywności energetycznej. Jednym ze sposobów, które pomagają osiągnąć ten cel, jest system zarządzania energią BES. Oprogramowanie wspiera obsługę ciepła w taki sposób, żeby było to jak najskuteczniejsze (a więc również najtańsze). Świadectwa efektywności energetycznej sprawiają, że wprowadzanie rozwiązań, które obniżają zużycie energii, jest tańsze.
Informacje na temat systemu zarządzania energią cieplną
Automatyka budynkowa pozwala na dostosowanie zużycia do potrzeb. Podstawą działania systemu BES jest stała kontrola temperatury i doprowadzenie odpowiedniej ilości ciepła. Konieczne jest wykorzystanie algorytmów do optymalizowania pracy. Istotne jest, że zmiany są dokonywane bardzo szybko na podstawie odczytu z urządzeń monitorujących. Plan jest na początku dostosowywany dzięki wykonaniu analizy cieplnej budynku. Kolejnym krokiem jest doposażenie regulatora węzła cieplnego. Kontroler pozwala na zdalne zarządzanie energią. System zawiera też centrum zarządzania energią, które stanowi najważniejszy element całości. To właśnie w nim wykonywane są obliczenia, które uwzględniają choćby takie aspekty jak preferencje użytkowników czy prognozowana pogoda. Na tym etapie dochodzi do przetwarzania informacji w wyniku działania algorytmów. BES generuje raporty, które wyświetlają uzyskane oszczędności (zarówno w postaci energii, jak i korzyści finansowych).
Skrótowe przedstawienie elementów systemu:
- mini-audyt,
- doposażenie w unikatowy regulator węzła ciepła,
- hubgrade,
- służby techniczne i pogotowie ciepłownicze,
- raporty.
Więcej na temat efektywnego zarządzania energią w budynku możesz przeczytać tutaj: https://energiadlawarszawy.pl/zarzadzanie-energia-cieplna-w-budynku/
Możliwość oszczędności energii dla przedsiębiorstwa
Wprowadzanie tak bogatego systemu jest najbardziej uzasadnione w przypadku większych budynków, gdzie można osiągnąć stosunkowo najwyższe efekty. Mowa tutaj głównie o blokach czy miejscach publicznych. W ramach tego artykułu najważniejszy będzie jednak kontekst przedsiębiorstw. To sytuacja, która obrazuje przykład dużego budynku, a jednocześnie zwiększenie efektywności energetycznej może prowadzić do uzyskania dodatkowych korzyści w postaci białych certyfikatów. Wybór systemu daje dostęp do rozwiązań opracowanych na podstawie wiedzy specjalistów z dziedziny zarządzania ciepłem. Wydaje się, że w związku z coraz większą dbałością o efektywność energetyczną, znaczenie systemów tego rodzaju będzie stale się zwiększało. Automatyka budynkowa stanowi przełom w zakresie zarządzania energią, ponieważ tylko algorytmy potrafią w krótkim czasie przeanalizować ogromną liczbę informacji. Efektem będzie nie tylko uzyskanie zysków dla poszczególnych przedsiębiorstw, ale również dla środowiska.
Bibliografia:
- Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. Dostęp: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000831/U/D20160831Lj.pdf
Artykuł partnera
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...