Dzisiaj możemy zaobserwować je głównie w rowerach i motocyklach. W nieco zmodyfikowanej formie pracują również pod maskami niektórych samochodów, będąc elementem rozrządu. Znacznie szersze zastosowanie znajdują w przemyśle ciężkim, transmitując moc napędową w ogromnych maszynach. Historia przekładni łańcuchowych jest dłuższa, niż mogłoby się wydawać. A dzięki coraz bardziej zaawansowanym metodom obróbki CNC mogą być one stosowane w jeszcze bardziej złożonych mechanizmach.
Krótki zarys historii
Pierwsza relacja dotycząca przekładni łańcuchowej datowana jest na III stulecie p.n.e. Mechanizm ów stanowił element kuszy powtarzalnej, którą opisał słynny Filon z Bizancjum — starożytny mechanik, którego uważa się za konstruktora pierwszej katapulty.
Przekładnię łańcuchową udoskonalono najprawdopodobniej w Chinach. Wiadomo bowiem, że w czasach dynastii Song, a dokładniej w XI stuleciu, takowe przekładnie zastosowano w mechanizmie ogromnego zegara (napędzały m. in. figurki uderzające w gongi). Ciekawostką jest fakt, że przekładnia ta musiała wykonywać ciągłą pracę.
W czasach nowożytnych przekładnie łańcuchowe, w których pracowały kołowroty lub prymitywne koła łańcuchowe, stosowane były w przeróżnych urządzeniach (np. dźwigach portowych). Jednak to dopiero współczesność wykreowała prawdziwe zapotrzebowanie na tego typu mechanizmy. Pod koniec XIX stulecia znalazły one zastosowanie w pierwszych rowerach, a kilkanaście lat później w automobilach.
W jaki sposób zbudowana jest nowoczesna przekładnia łańcuchowa?
Przekładnię łańcuchową — w rozumieniu współczesnym — tworzą koła łańcuchowe (zazwyczaj dwa), które opasane są cięgnem (łańcuchem). Wykonanie odpowiednich komponentów umożliwia obróbka CNC. Komputerowo programowane maszyny z ogromną dokładnością docinają i kształtują poszczególne elementy, zapewniając tym samym optymalne działanie mechanizmu i pozwalając uniknąć problemów gnębiących naszych przodków, czyli np. nadmiernego zużywania się kół łańcuchowych lub odkształcania się ogniw.
A jak działa przekładnia łańcuchowa? To akurat całkiem proste. Cięgno przenosi napęd z elementu napędzanego na element bierny (oba te elementy to zazwyczaj koła łańcuchowe), przekazując energię oraz — w zależności od potrzeb — zmieniając parametry ruchu, jego siłę lub prędkość.
Wśród największych zalet przekładni łańcuchowych często wymienia się stałe tempo pracy (nie występują poślizgi) oraz niewielkie obciążenia wałów i łożysk (cięgno założone na koła łańcuchowe nie musi być bowiem bardzo mocno napięte). Wady to z kolei konieczność smarowania i głośna praca jej niektórych typów. Co więcej — elementy przekładni łańcuchowych, zwłaszcza koła łańcuchowe, cechują się skomplikowaną budową. Jednakże odpowiedzią na to jest coraz bardziej precyzyjna obróbka CNC.
Kilka przykładów współczesnych zastosowań przekładni łańcuchowych
Najbliższym i bodaj najlepiej znanym każdemu z nas przykładem przekładni łańcuchowej jest układ napędowy roweru. I właśnie w jego kontekście najłatwiej można zaobserwować postęp technologiczny. Coraz bliższe doskonałości komponenty sprawiają przecież, że osiągi rowerów są znacznie wyższe niż jeszcze kilka lat temu, a i sama jazda jest jak gdyby bardziej przyjemna.
Mechanizmy łańcuchowe znajdują zastosowanie także w układach rozrządu. Warto jednak pamiętać, że są to o wiele bardziej skomplikowane konstrukcje, na która składają się koła łańcuchowe (zazwyczaj kilka) i cięgna różnej długości.
Innymi przykładami zastosowania przekładni łańcuchowych mogą być różnego rodzaju maszyny przemysłowe, w których przekładnie pełnią rolę głównego lub pomocniczego napędu, przenosząc moc wytwarzaną przez silnik.
Odwiedź stronę firmy JANUS - producenta łańcuchów przemysłowych >>
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...