Nowości

Persona w reklamie na FB: co to jest i jak ją wykorzystać?

Tworząc produkt lub usługę, powinieneś zastanowić się nad tym, do kogo zamierzasz dotrzeć, czyli ustalić adresata. Persona w reklamie na Facebooku oraz w innych mediach ułatwi Ci skuteczną komunikację z klientami. Dowiedz się, czym jest persona marketingowa i jak możesz ją wykorzystać w komunikacji na FB.

Persona marketingowa: co to jest? 

Jednym z podstawowych pojęć w reklamie jest persona marketingowa. Tworzy się ją na podstawie wyobrażenia o swoim potencjalnym odbiorcy. Można spotkać się z kilkoma określeniami tego samego zabiegu - buyer persona, klient idealny czy persona marketingowa. Decydując się na pracę w social mediach, powinieneś wiedzieć, do czego przydaje się wskazanie klienta idealnego. 

Określenie persony w reklamie na Facebooku pozwoli na dostosowanie jej do potrzeb konkretnych klientów. Poznanie potencjalnego odbiorcy ułatwia dopasowanie do niego treści oraz sposobu przeprowadzenia kampanii marketingowej. 

Jak określić personę marketingową?

Zastanów się nad tym, kto może być odbiorcą Twojego produktu lub usługi. Na tej podstawie zwizualizuj sobie klienta - będzie on Twoją personą marketingową. Pomocne może okazać się wyobrażenie sobie tej osoby, nazwanie jej oraz określenie jej wieku i nadanie jej konkretnych cech. 

Szczegółowy obraz klienta pozwoli Ci na odpowiednie dopasowanie komunikacji marketingowej, dlatego stworzenie go powinieneś potraktować bardzo poważnie. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę w biznesie, personę marketingową twórz na podstawie swoich wyobrażeń. Gdy zdobędziesz już doświadczenie, będziesz mógł określić klienta idealnego, analizując informacje dotyczące swoich kontrahentów. 

Jeżeli tworzysz produkt lub usługę, wyobraź sobie zatem, że Twoim idealnym klientem jest np. 21-letni Michał, student informatyki, który w wolnym czasie gra w koszykówkę i kocha pływać. Na początku do określania persony możesz używać podstawowych kryteriów, wśród których warto wymienić: 

  • wiek, 
  • płeć, 
  • zawód, wykształcenie, 
  • miejsce zamieszkania, 
  • stan cywilny, 
  • zainteresowania, 
  • oczekiwania klienta, cele, wartości,
  • codzienne czynności, które wykonuje persona,
  • problemy, z którymi zmaga się na co dzień.

Jak wykorzystać personę marketingową w komunikacji na Facebooku? 

Słupki i liczby są w stanie pokazać Ci dane dotyczące odbiorców, nie zapominaj jednak, że po drugiej stronie ekranu siedzi prawdziwa osoba. Powinieneś planować swoje działania w taki sposób, by spełnić jej oczekiwania. W dopasowaniu kampanii pomoże Ci określenie klienta idealnego. Możesz wykorzystać do niego statystyki, które podsuwa Ci np. Facebook. Co dalej: jak wykorzystać personę marketingową w komunikacji na FB? 

Zastanów się, w jaki sposób dotrzeć do klienta. Zachęć go do działania, np. dodając angażujące wpisy. Pamiętaj jednak o wyborze języka i treści dopasowanych do odbiorcy - w przypadku młodych użytkowników możesz posłużyć się np. memami czy „modnymi” określeniami, jeżeli z kolei Twoja grupa docelowa (oraz persona) to osoby stateczne - powinieneś skupić się na poważniejszych treściach. 

Dzięki ustaleniu persony marketingowej będziesz wiedział, w jaki sposób zwracać się do klientów, jak reagować i odpowiadać na ich komentarze oraz pytania. 

Persona w reklamie na FB

Prowadzenie kampanii reklamowej nie należy do najłatwiejszych zadań. Wbrew pozorom nie wystarczy jedynie wybrać grupy docelowej, gdyż algorytmy Facebooka nie działają tak celnie. Określ personę w reklamie na Facebooku - to pozwoli Ci na wcielenie się w jej skórę. Możesz zastanowić się, jak zareaguje na dane treści lub reklamy. Persona marketingowa pozwoli Ci na określenie, w jaki sposób powinieneś prowadzić kampanię. Gdy stworzysz tekst reklamowy, zastanów się, jak odebrałaby go persona: czy będzie dla niej zrozumiały? Czy ją zainteresuje? Czy użyłeś odpowiedniego słownictwa? Czy ceny, które oferujesz, są w jej zasięgu? 

Ustalenie persony marketingowej ułatwi przeprowadzenie kampanii i zwiększy Twoje szanse na sukces. Nie zapominaj, że obraz klienta może ulegać zmianie - bacznie obserwuj reakcje prawdziwych kontrahentów i zmieniaj personę, do której dopasowujesz treści. 

Życzymy powodzenia!

Zobacz