Chatboty, czyli zastosowanie sztucznej inteligencji w usprawnieniu komunikacji z klientem to już nie tylko nowinka techniczna. To codzienność. Pandemia skutecznie przyśpieszyła wdrażanie technologii AI w kolejne obszary naszego życia.
Jeszcze do niedawna chatboty stosowane były raczej z powodu cięcia kosztów albo braku pracowników, jednak wraz ze stanem epidemicznym zmieniło się postrzeganie tego typu systemów. Ogłaszanie kolejnego lockdownu i wprowadzanie obostrzeń skutecznie blokowało działania obsługi klienta w wielu branżach. Wyjściem z tej patowej sytuacji okazuje się AI chatbot (https://inteliwise.com/pl/produkty/ai/chatbot/). Szturmem rewolucjonizujący działy marketingu i obsługi klienta poza granicami naszego kraju, w ostatnim czasie jest coraz popularniejszym narzędziem także w Polsce. Jego implementacja jest dobrym sposobem na przedłużenie ciągłości prowadzonego biznesu w często zmieniającej się rzeczywistości.
Chatbot doradzi klientowi
Jak wynika z badań niezależnych podmiotów, chatboty odpowiadając na pytania klientów mogą zmniejszyć ruch na infolinii nawet o 30%. Chatbot online poprowadzi naturalną rozmowę z klientem, precyzyjnie przeanalizuje każdy problem, zazwyczaj bezbłędnie zrozumie kontekst, zada pytanie i udzieli odpowiedzi. Wszystko w całości wirtualnie i automatycznie. O dowolnej porze dnia i nocy, bo przecież wirtualnego asystenta nie ograniczają święta, urlopy, lockdown czy L4. Dzięki temu pracownicy zyskują dodatkowy czas na realizację bardziej skomplikowanych zadań lub na prowadzenie rozmów, które wymagają specjalistycznej wiedzy czy uprawnień.
Stwórz swojego idealnego chatbota
Według prognoz firmy Gartner, w najbliższych latach sztuczna inteligencja (AI) znacząco wpłynie na doświadczenia klienta – 47% organizacji zacznie korzystać z chatbotów, aby usprawnić dział sprzedaży, a 40% wdroży Wirtualnych Asystentów. To już się dzieje. Inteligentny system na bieżąco uczy się poprzez analizę tysięcy pytań oraz sposobów ich formułowania przez użytkowników, a następnie udziela poprawnej odpowiedzi. Przykładowo, w gotowej bazie firmy InteliWISE znajduje się 20 000 używanych przez nich słów i ich synonimów, ale także slang i tekst specyficzny dla danego języka, które zostają wykorzystane do stworzenia kastomizowanego chat bota. Ich chatbot online w wersji po polsku zawiera zestaw gotowych do użycia scenariuszy, umożliwiających e-sklepom obsługę najczęściej powtarzających się, newralgicznych pytań m.in. o proces reklamacji, możliwość zwrotu, sposoby płatności, aktualne promocje czy status wysyłki. Każdy scenariusz składa się z synonimów oraz wielu sposobów zapytania. Co więcej, chatboty po polsku mogą być dowolnie konfigurowane stanowiąc dobry wyróżnik firmy na tle konkurencji.
Chatbot dla e-commerce
Chatboty można dowolnie projektować wykorzystując ich zalety w różnych branżach. Powoli zajmują one miejsce tradycyjnych e-maili, ponieważ w naturalny sposób rozmawiają z konsumentami, zwiększając ich zaangażowanie i wartość dla marki. Potwierdzają to dane opublikowane na Impactbnd.com - chatboty z AI są w stanie wygenerować nawet 60% współczynnik klikalności. Aby spełniały swoje zadanie przyda się jednak trochę kreatywności. Ciekawym przykładem zastosowania chatbota w sklepie online jest Chatbot Asystent Decathlon od InteliWISE, który udziela wsparcia w procesie zakupowym, odciążając tym samym firmowe centrum kontaktu. Chatbot umożliwia sprawdzenie statusu zamówienia po podaniu jego numeru. Trafnie sugeruje również produkty do kolejnych zakupów. Dzięki połączeniu oprogramowania chatbota z wyszukiwarką produktów klienta, wyszukuje on pożądane produkty w zasobach sklepu oraz wyświetla je w formacie karuzeli. A w przypadku osób preferujących zakupy w sklepach stacjonarnych – Asystent Decathlon znajdzie najbliższy sklep – poprzez wpisanie kodu pocztowego miejscowości lub po sprawdzeniu lokalizacji osoby i jej telefonu.
Chatbot dla digital marketingu i rekrutacji
Chatbot to jedno ze skuteczniejszych narzędzi digital marketingu i marketingu konwersacyjnego: pozyskuje leady, zapisuje na wydarzenie, sprzedaje lub bawi klientów. Jest z nimi non stop. Powoli wypiera tradycyjną infolinię, e-maile czy wysyłkę smsów. Zwłaszcza, że dzisiaj o wiele więcej wiadomości wysyłamy przez Messengera czy Live Chata na stronie internetowej niż z konta pocztowego. Forrester Research donosi, że aż 86% millenialsów wierzy, że marki powinny używać Wirtualnych Asystentów do promocji oferty, produktów i usługi, a 67% twierdzi, że najprawdopodobniej kupi te produkty lub usługi przez chatbota. Potwierdza to udana kampania marki Desperados. Wystarczył Messenger i szczęśliwy numer spod kapsla Desperadosa, aby wygrać 1000 zł. Pomysł okazał się trafiony, tym bardziej, że firma idealnie dobrała kanał dotarcia do swoich klientów. Potwierdziły to także statystyki. Aż pół miliona rozmów z chatbotem i zgłoszenie mu kodów przez 70% uczestników gry. Chatbot na platformie InteliWISE zmienił podejście do loterii umożliwiając wypłatę wygranej prosto z bankomatu, dzięki czekom BLIK.
Chatboty coraz odważniej wkraczają w kolejne branże - obok marketingu i obsługi klienta, sprawdzają się też w e-sklepach oraz firmach i działach zajmujących się rekrutacją pracowników. Znając swoją grupę docelową, ich przyzwyczajenia i sposoby komunikacji możesz dobrać najlepszy sposób kontaktu z nimi. Może okaże się nim właśnie wirtualny asystent? Zwłaszcza, że cena chatbota jest niewspółmiernie niska w stosunku do oferowanych przez niego korzyści.
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...