Większość firm w całości albo przynajmniej w przeważającej części wykorzystuje dostępne oprogramowanie gotowe. Jego największą zaletą jest nieograniczona dostępność, ale są trzy powody – potencjalnie ważniejsze – aby wybrać systemy dedykowane.
Nieprzepłacanie za zbędne funkcje
Decydując się na oprogramowanie dedykowane – dostarczane między innymi przez https://www.innotion.pl/custom – zyskuje się możliwość dokładnego dopasowania go do potrzeb firmy. W przypadku rozwiązań gotowych możliwe są tylko dwa scenariusze:
-
oprogramowanie, które ma funkcje zbędne z punktu widzenia danego podmiotu, a które i tak wpływają na cenę produktu. To opłata za potencjał, który nigdy nie będzie wykorzystany;
-
oprogramowanie, które nie ma wprawdzie zbędnych funkcji, ale brakuje mu za to funkcji niezbędnych lub przynajmniej pomocnych. To oznacza konieczność zakupu innego oprogramowania i integracji lub dodatkowych modułów, co generuje dodatkowy koszt.
Decydując się na systemy dedykowane, można precyzyjnie wskazać, jakie funkcje mają one obsługiwać, a nawet zadecydować już na wstępnym etapie, jakie funkcje być może będą potrzebne w przyszłości, co pozwoli tak zaprojektować oprogramowanie, żeby jego późniejsza rozbudowa była łatwa, nie paraliżowała prac i nie generowała olbrzymich kosztów lub ryzyka operacyjnego w związku z integracjami.
Oprogramowanie dedykowane a zwiększenie bezpieczeństwa
Ten punkt może być dość kontrowersyjny, natomiast dobrze przygotowane oprogramowanie dedykowane naprawdę ma szansę być bezpieczniejsze od rozwiązań pudełkowych i SaaS. Ogólny poziom bezpieczeństwa to tak naprawdę wypadkowa dwóch scenariuszy:
-
oprogramowanie, które jest popularniejsze, może być lepiej zabezpieczone, ale też będzie popularniejszym celem ataków, więc więcej osób będzie szukało luk bezpieczeństwa – żaden program nie jest od nich zupełnie wolny, a jeśli ich znalezienie może umożliwić ataki na wiele celów, to na pewno prędzej czy później zostaną one znalezione;
-
oprogramowanie dedykowane jest przygotowywane w profesjonalny sposób, a do tego jest ono w dużej mierze niepowtarzalne. W związku z tym jest niewielkie ryzyko, że atakujący będzie angażował więcej sił i środków, niż wymaga sprawdzenie podstawowych podatności, bo mógłby zaatakować tylko jeden cel.
Zmniejszenie kosztów
Abstrahując od tego, że w gotowych rozwiązaniach często płaci się za zbędne funkcje, to dziś większość dominujących rozwiązań jest dostarczanych w modelu SaaS, co oznacza, że początkowa inwestycja jest niska, ale z perspektywy choćby tylko kilku lat pracy, cena rośnie do niewyobrażalnych kwot – znacznie powyżej ceny, jaką miałoby oprogramowanie dedykowane.
Elastyczność w umowach na tworzenie oprogramowania i generalna niezależność rozwiązań dedykowanych sprawiają, że choć początkowo trzeba przeznaczyć na nie spore środki, to w perspektywie roku, dwóch czy pięciu lat finalnie okazuje się, że było to tańsze niż model abonamentowy.
Są oczywiście usługi, w których SaaS ma sens i nie generuje kosztów, którymi by się było warto przejmować, jednak im bardziej istotne z punktu widzenia biznesu jest dane oprogramowanie, tym bardziej opłaca się zapłacić za nie tylko raz w ramach licencji. Na boku pozostaje jeszcze kwestia tego, jaka jest gwarancja utrzymania takiego oprogramowania przez dostawców – najgorszy program dedykowany będzie przynajmniej zawsze pozwalał minimum na przeniesienie danych, usługi SaaS, jeśli zostaną wyłączone, mogą sprawić, że firma pozostanie bez elementarnych usług, a migracja w trybie ekspresowym wygeneruje niesłychane koszty.
Zalet oprogramowania dedykowanego jest oczywiście więcej, ale dla wielu firm te trzy argumenty wystarczą, jeśli nie do podjęcia decyzji, to przynajmniej do zastanowienia się nad tą opcją.
Artykuł partnera
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...