Nowości

Programmatic - czym jest?

Programmatic jest zautomatyzowanym systemem zakupu oraz sprzedaży reklamowej powierzchni. Nie jest on trudny - jedyną barierę do rozpoczęcia działań w programmatic nie tylko dla reklamodawcy, ale także dla wydawcy będzie wiedzą, jak wykorzystać jego możliwości. Poza tym, wbrew powszechnej opinii nie będzie on w stanie zastąpić ludzi po stronie kupujących, ale też sprzedających - zmianie ulega wyłącznie rola w zakresie procesu realizowania kampanii. 

Najistotniejsze pozostaje jednakże bez zmian - ciągle to klienci decydują o tym, gdzie albo komu lub gdzie oraz komu pokazywać reklamę, zaś wydawca musi zarekomendować własne najlepiej dopasowane formaty reklamowe i miejsca emitowania pod zaplanowane wcześniej działania. 

System te cele realizuje, dając obu stronom dodatkowe korzyści, które wynikają z cechujących go możliwości, na przykład dokładne targetowanie w oparciu o odpowiednie dane, zarządzanie kampanią z poziomu jedynego miejsca czyli możliwości sprzedawania powierzchni po wyższej stawce dzięki aukcjom. 

Co to jest programmatic? 

Programmatic to technologie, jak i metody ich stosowania, które służą celem automatyzowania procesu sprzedaży i kupowania reklamy w sieci.

Najważniejszymi elementami ekosystemu programmatic są: 

  • DSP (Demand Side Platform) - technologia, która stosowana jest przez reklamodawców celem zakupu reklamowej powierzchni,
  • SSP (Supply Side Platform) - technologia, która umożliwia wydawcom udostępnianie reklamowej powierzchni celem sprzedaży,
  • DMP (Data Management Platform) - to narzędzie służące do zbierania oraz zarządzania danymi na temat użytkowników. Taką platformę mogą stosować nie tylko wydawcy ale także reklamodawcy,
  • Ad Exchange - technologia łącząca popyt (DSP), jak i podaż (SSP) oraz pośrednicząca w realizacji transakcji kupna reklamowej powierzchni. 

 

Programmatic advertising: jak działa?

W przypadku tradycyjnego modelu reklamy display w roli reklamodawcy, chcąc zakupić reklamową powierzchnię na wybranych stronach internetowych, musimy podjąć kontakt z wydawcami, wybrać cenę zakupu, jak i warunki emisji, później przespać do nich reklamowe materiały. Wydawcy, wykorzystując swój adserwer, ustawiają emisję zgodnie z naszym media planem. 

Adserwer jest narzędziem połączonym ze wszelkimi reklamowymi placementami na stronie wydawcy i służy mu celem emitowania reklam od klientów. Żeby móc wyemitować reklamową kampanię, wydawca musi na samym początku utworzyć kampanię w adserwerze, wgrać później do niego wybrane reklamowe formaty. Kolejnym krokiem jest plan emisji, tzn. na których podstronach, z jakim rodzajem cappingu i komu dokładnie ma być emitowana reklama. Następnie trzeba reklamę uruchomić w wybranym czasie. 

W opisywanym modelu większa część pracy związana będzie z uruchamianiem reklamowej kampanii, jak i jej optymalizowaniem podczas trwania, leży po stronie wydawców. Tradycyjny model sprzedaży ma także związek z gwarancją emisji, to znaczy wydawca, przyjmując zamówienie na konkretną reklamową kampanię, zobowiązany jest do jej realizowania w ustalony w planie sposób, przykładowo wybraną ilość odsłon reklamy albo określoną ilość kliknięć. 

W Programmatic zaś najważniejszą rolę adserwera przejmować będą dwie główne platformy: SSP i DSP. SSP wykorzystywana jest przez wydawców celem wystawiania własnych reklamowych powierzchni w Programmatic, czyli wydawcy określają w SSP, jakie mają reklamowe placementy (ich kontekst emisji, rozmiar czy też położenie), zaś później generują do każdego z placementów reklamowy skrypt, który wpinają w wybrane lokalizacje na swoich stronach. 

Przykład: wydawcy tworzą górny reklamowy placement na stronie związanej z tematyką sportową, opisują go w SSP jako above the fold ( część witryny, która widoczna jest w przeglądarce chwilę po jej otwarciu bez przewijania), kontekst: sport, który mieści reklamy mające wymiary: 750x200, jak i 970x200. Później wygenerowany z systemu reklamowy skrypt przypisywany do tegoż placementu umieszczają na własnej witrynie sportowej w górnej części strony. Analogicznie, robią to dla reszty placementów. Dzięki czemu system emituje reklamy zginę z ich targetowaniem, przykładowo reklama mająca format 970x200, która pojawić się ma na stronach o sportowej tematyce, above the fold będzie się mogła emitować na tego rodzaju placemencie. Reklamodawcy, żeby móc zakupić reklamową powierzchnię, wykorzystują zaś DSP. Jest to platforma, na którą wgrywa się reklamowe kreacje i w której ustawia się zaplanowaną wcześniej reklamową aktywność. 

Artykuł sponsorowany

Zobacz