Reklamacje od klientów i konsumentów jakie otrzymują sprzedawcy nie są niczym rzadkim. Nie ma w nich również niczego złego, bowiem każdy sprzedawany towar może od czasu do czasu ujawniać różne wady ukryte. Skoro do takich sytuacji dochodzi stosunkowo często, to zarówno sprzedający jak i kupujący powinni znać wszystkie przysługujące im prawa oraz obowiązki.
O zakupach, promocjach cenowych i zwrotach towarów przeczytasz na: http://kupujcie.pl/
Reklamacja towaru
Polskie przepisy dopuszczają dwa różne tryby składania reklamacji. Pierwszy z nich zawarty jest w przepisach kodeksu cywilnego i opisany jako tzw. "rękojmia za wadę". Drugi to gwarancja na dany produkt – oczywiście w przypadku, kiedy została ona udzielona przy zakupie i obowiązuje nadal w chwili wystąpienia usterki. W obu przypadkach sam tryb rozpatrywania reklamacji nieco się od siebie różni. Przy rękojmi za wadę, skarga na wadliwy produkt jest kierowana bezpośrednio do sprzedawcy. Jeśli klient występuje na podstawie gwarancji, to ma ona zostać rozpatrzona przez gwaranta, którym może być zarówno producent, dystrybutor czy importer.
Możliwość zaskarżenia towaru na podstawie gwarancji nie eliminuje jednak możliwości reklamowania na podstawie rękojmi za wadę. Przepisy wskazują, że jeśli klient zareklamuje produkt w sklepie w którym go kupił, to sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie jego reklamacji. Rozpatrzenie zawsze musi przynosić albo uznanie gwarancji, albo jej odrzucenie – w tym przypadku sprzedawca musi podać także stosowne uzasadnienie swojej decyzji.
Prawa konsumenta - reklamacja
Jeśli sprzedawca nie wywiąże się ze swojego obowiązku i nie rozpatrzy reklamacji w ciągu 14 dni, zostaje zobowiązany do bezwarunkowego uznania stanowiska klienta. Ma to oczywiście negatywne skutki, bowiem nawet jeśli wada powstała z winy użytkownika i towar normalnie nie podlegałby gwarancji, sprzedawca musi naprawić go na własny koszt lub wymienić na nowy.
Przepisy nie określają natomiast tego, w jakim terminie sprzedawca ma wymienić lub naprawić towar po uznaniu gwarancji. Mówią jedynie, że należy wykonać to w rozsądnym czasie tak, aby termin nie stwarzał żadnych niedogodności dla kupującego.
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...