Nowości

Problemy z e-sklepem? 5 najczęściej popełnianych błędów

Choć w sektorze e-commerce nadal jest sporo miejsca dla nowych graczy, to konkurencja jest naprawdę ogromna. Dotyczy to niemal wszystkich branży – od sklepów handlujących produktami spożywczymi (w tym premium), przez te sprzedające wszelkiego typu artykuły specjalistyczne, aż po oferujące unikalne wyroby rzemieślnicze. By wyróżnić się na tle pozostałych firm i sprawić, że klient wybierze właśnie naszą ofertę, musimy sporo się napracować.

  1. Błąd nr 1: brak płatności online

  2. Błąd nr 2: brak remarketingu

  3. Błąd nr 3: długi czas wysyłki

  4. Błąd nr 4: zła prezentacja produktów

  5. Błąd nr 5: brak angażowania klientów

Przyciągnięcie potencjalnego kupującego to jednak dopiero połowa sukcesu. Równie trudne okazuje się utrzymanie go na stronie i doprowadzenie do sfinalizowania transakcji. Na właścicieli e-sklepów czeka wiele pułapek, a popełnienie błędów skutkuje zwykle realnymi stratami. Jak ich uniknąć? Co najczęściej sprawia, że klient nie decyduje się zrobić zakupów w naszym sklepie? Jak zwiększyć liczbę zawieranych transakcji?

Błąd nr 1: brak płatności online

Jeszcze niedawno wśród metod płatności wybieranych przez klientów sklepów internetowych królowały tradycyjne przelewy. Te jednak miały mnóstwo wad, które potrafiły skutecznie zniechęcić do e-zakupów. Najważniejszą wśród nich był z całą pewnością fakt, że dotarcie przelanej kwoty oraz jej zaksięgowanie zajmowało co najmniej jeden dzień roboczy, co znacznie wydłużało proces wysyłki. Nie bez znaczenia były też kwestie bezpieczeństwa – a raczej jego braku, bo wskutek pomyłki lub celowego działania oszustów pieniądze mogły nie trafić na to konto, na które miały.

Właśnie stąd wzięła się popularność przelewów internetowych. Dobre rozwiązania, takie jak płatności online w systemie Cashbill umożliwiają przesłanie pieniędzy z różnych banków i ich natychmiastowe zaksięgowanie na koncie sklepu. Dzięki temu jego załoga może od razu przystąpić do realizacji zamówienia, a te szybciej dotrze do klienta.

Błąd nr 2: brak remarketingu

Kupujący w sklepach internetowych łatwo się rozpraszają i często zdarza im się zrezygnować z doprowadzenia transakcji do końca. Porzucone koszyki to często problem w branży e-commerce i jednocześnie bardzo czytelny znak dla przedsiębiorcy, że dany klient jest zainteresowany nabyciem danego produktu. Na szczęście istnieją skuteczne sposoby na to, by zachęcić go do powrotu na stronę sklepu i dokończenie zakupu.

Chodzi o popularny, ale przez niektórych właścicieli e-sklepów wciąż zaniedbywany remarketing. Polega on na zwróceniu uwagi klienta na produkty, które oglądał lub dodał do koszyka. Może to odbywać się za pośrednictwem usługi AdWords lub – w przypadku zarejestrowanych klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie ofert handlowych – poczty e-mail.

Błąd nr 3: długi czas wysyłki

Czasy, kiedy klienci byli gotowi na to, czy czekać tydzień na dotarcie przesyłki już dawno się skończyły. Obecnie absolutne minimum dla wielu kupujących to 3 dni robocze. W przypadku niektórych produktów czas dostawy powinien być jeszcze szybszy. Nie zapominajmy też, że nie wszyscy klienci są w stanie lub chcą odebrać zakupy w domu – dla niektórych dużo wygodniejszym rozwiązaniem okaże się przesyłka do paczkomatu lub punktu odbioru.

By spełnić oczekiwania wszystkich klientów, właściciel sklepu powinien podpisać umowy z różnymi przewoźnikami, oferującymi zróżnicowane usługi. Dobrym rozwiązaniem będzie też wprowadzenie darmowej wysyłki – jako opcji przy zamówienia powyżej określonej kwoty lub, w przypadku sklepów obsługujących duże ilości zamówień i mogących wynegocjować atrakcyjne warunki – do wszystkich zamówień.

Błąd nr 4: zła prezentacja produktów

Tak jak w tradycyjnym, stacjonarnym handlu, tak również w e-commerce ogromne znaczenie ma to, w jaki sposób zaprezentujemy sprzedawane przez nas produkty. W przypadku sklepów internetowych istotne są przede wszystkim dwa czynniki – jakość zdjęć oraz opisów. Te pierwsze powinny być czytelne i przedstawiać towary w taki sposób, w jaki chcieliby oglądać je klienci, uwidaczniając wszystkie ich zalety.

Jeszcze ważniejsze okazują się opisy produktów. Te powinny być napisane językiem zrozumiałym dla wszystkich klientów i zachęcać do zakupu danego towaru. Muszą też być w stu procentach merytoryczne, dokładnie opisując specyfikację produktu, jego zastosowanie oraz wymieniając zalety. Nie bez znaczenia jest również nasycenie słowami kluczowymi oraz ich optymalizacja pod kątem SEO – dzięki temu zwiększamy szanse na to, że nasz sklep będzie odpowiednio widoczny w wynikach wyszukiwania Google.

Błąd nr 5: brak angażowania klientów

Coraz większa konkurencja wymusza na przedsiębiorcach działania angażujące klientów, łatwo przez nich zapamiętywalne oraz budujące pozytywny wizerunek firmy. Jednym z najskuteczniejszy sposobów na to, by osiągnąć wymienione wyżej korzyści jest organizacja różnego typu konkursów premiujących kreatywność i wiedzę uczestników lub opierających się na zasadzie losowości. Mogą one być organizowane w social media, przez maile lub za pośrednictwem SMS-ów. W ostatnim przypadku niezbędne okaże się wykupienie usługi SMS premium – najlepiej wraz z obsługą konkursu przez specjalistów.

Materiał partnera zewnętrznego

Zobacz