Dla wielu planujących rozpoczęcie przygody z e-commerce – niezależnie czy mówimy o mniejszych czy też bardzo dużych firmach – planowanie magazynowania schodzi na drugi plan. A przecież każdy wie, że w prowadzeniu tego typu biznesu kluczowe znaczenie ma szybkie i bezbłędne dostarczenie przesyłki do klienta. Sprawnie funkcjonujący magazyn to kluczowy element łańcucha dostaw w handlu internetowym. Jakie wózki widłowe wybrać do magazynu e-commerce? O tym przeczytacie w tym artykule.
Magazynowanie w branży e-commerce – podstawowe informacje
Proces magazynowania – niezależnie od branży – opiera się na 4 podstawowych filarach, które muszą ze sobą idealnie współgrać:
- Przyjęcie towaru – towar trafia fizycznie do magazynu, jest ewidencjonowany i przygotowywany do dalszych etapów procesu magazynowania,
- Składowanie – towar jest przechowywany w miejscu, które gwarantuje zachowanie jego pełnych wartości użytkowych,
- Kompletacja – towar jest pobierany z miejsca przechowywania i przygotowywany do wysyłki,
- Wysyłka towaru – zabezpieczony towar opuszcza fizycznie magazyn.
Najprościej rzecz ujmując, magazynowanie w handlu elektronicznym polega na fizycznym przechowywaniu produktów przed ich sprzedażą online, a następnie wysłanie ich do odbiorcy.
Z punktu widzenia zadowolenia klienta, największe znaczenie ma kompletacja – tutaj najłatwiej o błędy i uszkodzenia, a co za tym idzie etap ten generuje największe nakłady operacyjne.
Wózki widłowe do magazynu e-commerce
Na etapie, w którym firma e-commerce działa z domu relatywnie łatwo zapanować nad procesem magazynowania.
W pewnym momencie stajemy jednak przed ważną decyzją. W grę wchodzi najczęściej wynajem lub zakup powierzchni magazynowej. Dochodzą koszty, które przekładają się na cenę sprzedawanego produktu. Dochodzimy do momentu optymalizacji procesu magazynowania.
Planując dalsze inwestycje należy zastanowić się nad wyborem sprzętu, który pozwoli przyśpieszyć realizację zadań. W magazynie pojawia się pierwszy elektryczny wózek widłowy. Wraz z rozwojem biznesu rośnie złożoność zadań realizowanych przez magazyn. Pojawia się aspekt specjalizacji poszczególnych sekwencji oraz produktywności personelu.
Co optymalizować jako pierwsze? Wydaje się, że jedynym słusznym wyborem jest praca nad tym etapem procesu magazynowania, który generuje największe koszty – w obiekcie pojawia się wózek do kompletacji.
W przypadku składowania drobnych produktów na regałach warto wybrać taką maszynę, która będzie podnosiła operatora na wysokość miejsca, w którym dany towar jest przechowywany. Jeżeli mamy do czynienia z bardzo ciężkimi ładunkami wybieramy wózek widłowy typu Reach Truck.
Jak efektywnie zarządzać magazynem e-commerce – podsumowanie
Efektywne zarządzanie magazynem e-commerce pochłania wiele zasobów i czasu. Przedsiębiorcy jednak próbują to robić we własnym zakresie. Szukając optymalnej drogi warto trzymać się kilku uniwersalnych zasad:
- Szkolenie i ciągłe doskonalenie się personelu magazynu – to pracownicy magazynu budują wizerunek firmy w oczach klientów, należy o tym pamiętać zawsze!
- Budowanie i utrzymywanie relacji z przewoźnikami – bliskie relacje z przewoźnikami umożliwiają zabezpieczenie łańcucha dostaw oraz szybką reakcję w sytuacjach kryzysowych.
- Prognozowanie interwałów sprzedażowych i zabezpieczenie zasobów – jest to szczególnie istotne w branżach charakteryzujących się dużą sezonowością.
- Projektowanie procesów i infrastruktury z myślą o skalowalności – nieprawidłowe przygotowanie się do rozwoju sprzedaży może zwielokrotnić założone koszty inwestycyjne.
- Dążenie do automatyzacji poszczególnych czynności w procesie – od systemów informatycznych zarządzających magazynem do technologii autonomicznej.
Planując magazynowanie w branży e-commerce, należy zastanowić się nad powierzeniem tego procesu zewnętrznemu dostawcy usług logistycznych.
Materiał partnera zewnętrznego
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...