Ponad połowa polskich firm ma konkretną wizję tego, w jaki sposób transformacja cyfrowa powinna zostać przeprowadzona, a 28 proc. z nich opracowaną strategię jej wdrożenia. Coraz więcej firm inwestuje w narzędzia umożliwiające zarządzanie dużymi zbiorami danych i ich analizę, chmurę obliczeniową oraz rozwiązania mobilne, które pozwalają poprawić model biznesowy. Kluczowe znaczenie ma elastyczna infrastruktura, która daje możliwość szybkiej modyfikacji.
– Żyjemy w czasie transformacji cyfrowej. Firmy odpowiadają na nowinki technologiczne zgodnie z jej rytmem, czyli w pierwszej kolejności modernizują zaplecze informatyczne. Następnie włączają te instrumenty IT, które są podstawą do polepszenia modelu biznesowego, na przykład hurtownie danych czy nowe platformy programistyczne dające możliwość przenoszenia aplikacji pomiędzy chmurami różnych dostawców – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Wojtkowski, Dyrektor Generalny Dell EMC Enterprise Business.
Główną motywacją do inwestowania w infrastrukturę IT przez przedsiębiorstwa jest potrzeba przeprowadzania wydajnych analiz big data i budowy biznesu napędzanego danymi – pokazują wyniki GE Global Innovation Barometer 2016. Przedsiębiorstwa, które stosują model data-driven business, notują dwucyfrowe wskaźniki przychodów (raport Forrester Insight Driven Business). Szacuje się, że wspomniany wskaźnik w firmach wykorzystujących big data sięgnie średnio ok. 30 proc.
– Wśród rozwiązań wykorzystywanych do napędzania biznesu kluczową rolę odgrywa infrastruktura. Jej elementy stanowią podstawę, na bazie której działają wszelkie aplikacje biznesowe. Dużo mówi się o rozwiązaniach chmurowych, hybrydowych, natomiast niezależnie od rodzaju rozwiązania kluczem jest właśnie podstawowa infrastruktura, jej elastyczność, możliwość modyfikacji w bardzo krótkim czasie – ocenia Wojciech Głownia, Dyrektor Generalny Dell EMC, odpowiedzialny za biznes komercyjny w Polsce.
Coraz więcej firm inwestuje w infrastrukturę technologiczną, która pozwala na skuteczniejszą analizę wielkich zbiorów danych. Raport GE Global Innovation Barometr 2016 wskazuje, że takie inwestycje deklaruje 73 proc. globalnych przedsiębiorstw. To o ok. 30 proc. więcej niż w poprzednim badaniu (43 proc. firm). Firma IDC szacuje, że wydatki firm na rozwój infrastruktury wykorzystywanej do analityki big data, a także na oprogramowanie i usługi wykorzystujące dane rosną średnio o 23 proc. rokrocznie. Do 2019 roku inwestycje firm w rozwiązania big data mają sięgnąć 48,6 mld dol.
– Firmy powinny obserwować trendy i za nimi nadążać. Te trendy to big data, czyli analityka wielkich zbiorów danych, mająca największe przełożenie na poprawę modelu biznesowego. Po drugie jest mobility, mobilność i przenoszalność. To pracownik cały czas w ruchu, to nowa grupa millenialsi, z których połowa odchodzi z firmy, jeśli nie dostanie właściwych narzędzi i procesów. Kolejnym trendem jest chmura – wymienia Wojtkowski.
Jak prognozuje IDC, takie inwestycje są kluczowe z punktu widzenia relacji z klientami (mobility i big data), zwiększenia wydajności (chmura obliczeniowa), również innowacyjności i usprawnień (big data). Coraz więcej zwolenników zyskują platformy konwergentne, czyli zintegrowane i uproszczone infrastruktury IT, które bazują na wirtualizacji danych, pomocne w modernizacji firmy. Ta opracowana przez Dell EMC to rozwiązanie oparte na oprogramowaniu do zarządzania chmurami firmy FireHost oraz na systemach sieciowych od VMware.
– Firmy powinny bardzo dokładnie rozważyć, w jaki sposób będą budowały swoje modele aplikacji. Najważniejsze, żeby programiści nie tracili niepotrzebnie czasu na budowę samej konstrukcji aplikacji, ale skupili się na jej logice, żeby aplikacje mogły być bardzo szybko uruchamiane, ale przede wszystkim, żeby były sprawnie wytwarzane. To procesy, które nie trwają lata, ale raczej tygodnie lub miesiące. Tylko wtedy firmy mogą bardzo szybko odpowiadać na zmiany rynkowe – wskazuje dyrektor generalny Dell EMC Enterprise Business.
Raport „Welcoming Innovation Revolution”, przygotowany przez GE Global Innovation Barometer 2016 wskazuje, że 83 proc. polskich firm wyraża zainteresowanie nowymi technologiami. Wskazuje na to m.in. dynamika inwestycji w narzędzia analityczne big data, która wzrosła z 49 proc. w 2014 roku do poziomu 68 proc. w 2015 roku.
– Polskie firmy w żaden sposób nie odstają od firm z innych części świata. Trzeba pamiętać o tym, że często operują nie tylko na rynku polskim, lecz także szerzej – na rynku Unii Europejskiej czy na rynkach światowych. W związku z tym dla nich konkurencja nie sprowadza się wyłącznie do firm, które funkcjonują w Polsce – tłumaczy Dyrektor Generalny Dell EMC Commercial Business, Wojciech Głownia.
W Polsce ważnym nabywcą nowoczesnych rozwiązań IT są sektory bankowo-finansowy i telekomunikacyjny, które zwiększają wydatki na ten cel. Polski sektor bankowy należy do najbardziej nowoczesnych na świecie. Banki udostępniają klientom nowoczesne rozwiązania. Z danych PRNews.pl wynika, że banki mają 5 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej, z bankowości internetowej korzysta 14,5 mln osób. Jak wskazuje Wojtkowski, 30–40 proc. biznesu firm informatycznych stanowi właśnie sektor bankowy.
– Polski rynek bankowy się konsoliduje. Ten proces był nieco opóźniony w stosunku do głównych państw Zachodu, ponieważ jest w innej fazie rozwoju. Konsolidacje jednak mają miejsce, czego przykładem mogą być BZ WBK i Santander, Alior, BPH, PZU, ostatnio BGŻ BNP Paribas i Sygma Bank – wskazuje dyrektor generalny Dell EMC Enterprise Business.
Również w firmach produkcyjnych procesy stają się coraz bardziej zautomatyzowane, rozwój przedsiębiorstw w dużej mierze zależy więc od wdrożenia nowoczesnych technologii. W infrastrukturę IT inwestuje też branża gier komputerowych.
– Branża rozrywkowa rośnie bardzo szybko. Żeby można było skutecznie, szybko i na odpowiednim poziomie produkować gry komputerowe, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura w fazie projektowania, developmentu czy fazie testowania – przekonuje Wojciech Głownia.
Źródło:biznes.newseria.pl
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...