Domena internetowa jest elementem systemu DNS, który umożliwia odnalezienie pewnych zasobów w internecie. Dzięki domenie internetowej docieramy do danej strony internetowej, wpisując łatwą do zapamiętania nazwę zamiast adresu IP. Na czym polega rejestracja domeny i jakie prawa ma osoba z niej korzystająca?
Rejestracja nie oznacza posiadania domeny internetowej!
Klient, który zarezerwuje daną domenę internetową, nie staje się jej właścicielem. Tak naprawdę otrzymuje prawo do korzystania z niej przez 12 miesięcy, czyli ma ją po prostu do dyspozycji. Co istotne – będzie mógł jej używać dopiero wtedy, kiedy zostanie opłacona. Najpierw rezerwowana jest na 14 dni, ale jeśli rezerwujący nie opłaci jej w zakładanym okresie, to jej kolejna rezerwacja będzie możliwa w sumie dopiero po 104 dniach. Domena znajdzie się w stanie – BOOK_BLOCKED. Od tego momentu do ponownej rejestracji danej domeny trzeba będzie odczekać 90 dni.
Jeśli użytkownik opłaci domenę, to korzysta z niej przez 12 miesięcy. Po tym czasie musi zdecydować, czy chce dalej mieć ją do dyspozycji. Co się dzieje, jeśli z jakiegoś powodu klient zapomni o opłaceniu domeny na kolejny okres? Nic nie jest stracone, chociaż cykl życia domen, w zależności od rozszerzeń, wygląda inaczej. W przypadku domen z rozszerzeniem .pl domena, która nie została opłacona na kolejny okres, przechodzi w stan kwarantanny. W praktyce oznacza to, że jej dotychczasowy abonent ma kolejne 30 dni na to, żeby ją opłacić na kolejny okres. Jeśli w dalszym ciągu płatność nie zostanie uregulowana, to 31. dnia od pierwszego terminu domena trafia do puli wolnych domen i może być zarejestrowana przez dowolnego użytkownika.
Rejestracja domen – u kogo?
W celu rejestracji domeny musimy najpierw wybrać firmę, z którą podpiszemy umowę. W przypadku domen .pl musi to być firma będąca akredytowanym partnerem NASK. Jest to instytucja, która pełni funkcję operatora wszystkich domen z rozszerzeniem .pl – chodzi zarówno o domeny funkcjonalne, jak i o domeny regionalne (np. waw.pl). Spis firm będących partnerami NASK jest ogólnie dostępny w internecie pod adresem https://www.dns.pl/porozumienie/partner.html. Dodatkowo każda firma została tam opisana tak, że z listy dowiemy się, jakie dodatkowe usługi oferuje. Przykładowo określenie OPCJA oznacza, że dany partner oferuje usługę, która daje prawo do pierwszeństwa rejestracji domeny, z której zrezygnował dotychczasowy abonent. Często korzystają z tego osoby zajmujące się przechwytywaniem atrakcyjnych domen, ale nie tylko.
Jak wybrać operatora domen?
Wybierając operatora domen, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Mimo dużej konkurencji oferty są mocno zróżnicowane. Zwróćmy uwagę na:
- Cenę rejestracji domeny – bardzo często firmy dają możliwość rejestracji domeny bez jakichkolwiek opłat lub za opłatą symboliczną. Bierzmy pod uwagę, ile w takim wypadku wynosić będzie cena przedłużenia domeny i czy samo przedłużenie jest obowiązkowe.
- Szybkość działania wyszukiwarki domen i dostępność rozszerzeń – różni operatorzy domen dają dostęp do różnych rozszerzeń. Jeśli chodzi o szybkość wyszukiwania domen, to warto sprawdzić wyszukiwarkę Az.pl – jedną z najszybszych na rynku.
- Wydanie kodu authinfo – kod authinfo jest konieczny w celu przeniesienia danej domeny do innego operatora. Warto sprawdzić wcześniej, na jakich zasadach odbywa się to w danej firmie. Czy kod jest dostępny automatycznie w panelu? A może wymaga pisemnego wniosku? Kod ten umożliwia oczywiście transfer domeny pomiędzy partnerami NASK.
- BOK i panel zarządzania – jak długo trzeba czekać na odpowiedź ze strony biura obsługi klienta? Czy panel zarządzania domenami jest łatwy w obsłudze? Będą to dosyć istotne kwestie podczas dalszej współpracy z operatorem domen.
Domena nasza, ale nie do końca
Rejestracja domeny pozwala nam za opłatą korzystać z niej dokładnie przez 365 dni. Nie jesteśmy jej właścicielami, lecz abonentami – i będziemy nimi aż do momentu, w którym zaprzestaniemy opłacania usługi na kolejne okresy rozliczeniowe.
Materiał zewnętrzny
Dobra obsługa klienta zwiększa sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent - Obsługa klienta
Polscy konsumenci przy zakupach wciąż najczęściej kierują się ceną, ale coraz ważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu lub usługodawcy jest jakość obsługi...
Big Data kluczowe w obsłudze klienta. Firmy inwestują w narzędzia do analizy danych - Obsługa klienta
Do 2020 roku Big Data doprowadzi do przekształcenia, zdigitalizowania lub eliminacji 80 proc. procesów biznesowych w firmach – wynika z danych firmy Gartner. Analizę...
Koniec wojny cenowej. Rozmowy nie będą tanieć? - Rynek i sklepy
Cena przestaje odgrywać pierwszorzędne znaczenie w rywalizacji operatorów na rynku telekomunikacyjnym. Istotniejsza jest bowiem jakość oferowanych produktów i usług. Co...
Jak namierzyć zgubiony telefon? Czy jest to możliwe? - Technologia
Pierwszą myślą, jaka przychodzi nam do głowy w chwili, gdy odkryjemy, że nie mamy przy sobie telefonu jest taka, aby ktoś zadzwonił na nasz numer. Łudzimy się tym...